Publicerat: 25 januari 2021
Äntligen är Microsoft Grupprum här, som vi har längtat! Nu när denna funktion har rullats ut för en hel del användare har vi fått många frågor vad det är och hur det används.
Därför har vi satt ihop en guide för att göra det lättare för dig att applicera och börja använda detta i er verksamhet.
Fakta om Grupprum:
KRAV:
Skapa Grupprum
När du kallat till ett möte och använder Teams-app i datorn med den senaste versionen av Teams och senaste mötes funktionerna ska du kunna se en ikon som heter ”Grupprum”
Därefter väljer du hur många rum (1-50) du behöver och hur du vill tilldela deltagarna. Det är förvalt på Automatiskt, då delas deltagarna upp automatiskt i de olika rummen. Väljer du Manuellt tilldelar du själv i efterhand vilka som ska vara i vilken grupp.
I detta läge kan du också se hur många som är med i mötet. Det är enklast att göra grupprum när alla är med i mötet.
Efter en stund så kan du se så många rum du valt i en lista och deltagarna kommer fördelas in i de olika grupprummen. Om jag klickar på ett rum så kan jag klicka meny och redigera.
I menyn vid Grupprum:
Tilldela deltagare till olika rum
Om personer ansluter sent så hamnar de under Tilldela deltagare
När du klickar på Tilldela deltagare kan du välja deltagare och därefter tilldela till ett specifikt rum.
När du klickat på namnet på rummet så kan du se vilka som är med i gruppen.
När du är nöjd med tilldelningarna för alla rum kan du starta rummen och deltagarna blir uppringa av sitt gruppmöte och hamnar i ett teams möte för varje grupp.
Starta Grupprum
Genom att klicka på Starta rum. Det lättaste är att markera alla och starta rum för alla samtidigt.
Som organisatör kan du gå emellan alla olika rum.
Du kan också skicka ett tillkännagivande, som är ett meddelande som kolla grupper får i din chatt.
Organisatören är det enda personen (hittills) som kan gå mellan olika rum.
Det går att under tiden lägga till rum genom att klicka Lägg till rum, om det är så att grupperna blir fyllda och fler rum behövs. Detta gör att organisatören kan lägga till personer till de nya rummet och efter det öppna rum.
Deltagarupplevelse i grupprum
När rummen startas flyttas du automatiskt till ditt rum. I mötet finns det som i ett vantligt teams-möte en chatt, Räcka upp hand, slå på och av mikrofon, dela skärm eller innehåll och till och med använda Tillsammans-läget eller stor galleri vyerna.
Stänga rum
När organisatören klickar på Stäng rum så stängs alla rum ned och alla i rummen får ett meddelande om att rummet stängs och alla kommer automatiskt till huvudmötet efter 10 sekunder.
Efter mötet så finns alla chattar som tillhör de olika rummen kvar i teams för deltagarna att se vad de skrivit men också fortsätta diskussionen där om frågor efter mötet kommer upp. Där finns det också möjlighet att dela dokument som ni gemensamt jobbar i.
Hoppas att ni kommer att få stor nytta av Grupprum i Teams. Om det fortfarande finns frågetecken på hur ni kan använda detta i er verksamhet eller har några frågor är ni varmt välkomna att ta kontakt med ert lokala Gibon-kontor.