Publicerat: 21 april 2023
Jobbar ni i appar i det dagliga i er verksamhet? Vilka appar som passar bäst för er verksamhet är inte alltid lätt att avgöra och att komma igång med.
Appar kan ge så mycket värde för företaget!
Föreställ er hur det ser ut i det dagliga arbetet. Tänk om ni hade en app att nyttja för varje gång ni behöver fånga in uppgifter för hantering i nästa led:
Steg 1
När jag pratar med de kunder jag möter så ställer jag frågan till dom: Vilka appar gillar du att nyttja privat, utanför jobbet? Vad ger de dig för värde? Vilket syfte har dom?
Då kan vi snabbt notera ned en lista över dessa.
Steg 2
Vi utgår från listan i ”steg 1” och översätter istället tanken till:
Tips! Bjud in några kollegor för att sätta ihop listan för deras Team och behovet som finns där. Det blir en kul och spännande workshop tillsammans att göra!
Då kan vi snabbt notera ned en lista på behovet av appar i tjänsten och har ett bra underlag för nästa steg.
T ex. Om ni har en app i privat syfte för att rapportera era barns frånvaro vid sjukdom. Något annat sätt än via appen finns det inget mer effektivt alternativ för. Att istället för att nyttja en app välja att leta upp lärarens mobilnummer för att skicka ett sms eller försöka ringa denne samtidigt som jag klär på och sedan skjutsar de andra barnen till skolan är inte effektivt, det har jag inte tid för. Dessutom så måste läraren sedan gå in och registrera frånvaron, den kommer inte in i tid och det blir stressigt för alla inblandade. För i slutänden ska informationen in digitalt för att kunna hanteras i alla olika led inom skolans organisation. (det gäller ju lika för t ex. i arbetet när någon slutför en order, genomfört en inventering, behöver registrera en reklamation från en kund, behöver registrera ett tillbud som skett ute hos produktionen eller arbetaren ute på fältet, eller för säljaren som råkat ut för något på sin pågående tjänsteresa etc.). Allt behöver registreras in digitalt i slutänden om det ska bli hanterbart i alla led, i alla olika roller på företaget.
Eller om jag i privat syfte använder en app för att betala min parkering. Lika i jobbet tänker jag – Om jag inte snabbt kan registrera min parkering efter att jag parkerat och är på språng till kundmötet – då missar jag det lätt och risken för att få en parkeringsbot ökar. Tänk om den tanken når mig under kundmötet – tappar jag fokus då och missar en viktig affärsmöjlighet? Det vore illa! Samt att om detta ska hanteras som ett utlägg så registreras det per automatik och kommer med i registrering av löner & utlägg om det sker digitalt, i ett första skede i en app.
Apparna har gjort att jag inte behöver notera saker på sidan om som jag behöver komma ihåg. Alla uppgifter kan jag släppa från tankarna ifall jag direkt i momentet, i arbetsmomentet kan lägga in uppgifter och sedan jobba vidare och fokusera på nästa uppgift. Detta gör mig mindre stressad och både jag själv och mina kollegor blir mer effektiva.
Steg 3
Implementera anpassade appar för kunden som gör att de kan jobba mer effektivt då de kan jobba digitalt med all information som matas in i appar direkt i realtid för analys och uppföljning som de önskar.
Antingen så har vår kund Gibon365 installerat redan sedan tidigare. Då applicerar vi de appar som önskas för medarbetarna och utbildar i hur de ska arbeta med apparna. Vilket syfte de har och vilket värde de ska ge olika roller i deras arbetssätt.
Vi följer upp och säkerställer med kunden att de förstår och kommer igång med arbetet enligt vad som är tänkt.
I slutänden ska detta göra alla mer effektiv i sitt arbetssätt. Säkra information så inget “faller mellan stolarna” och lagra information på ett säkert sätt, digitalt. Alla blir mer produktiva då de kan jobba mer digitalt i sina arbetsmoment i alla led, oavsett roll.
Det här är kundanpassade appar som kunden enkelt med sin enhet såsom pc, mobil, ipad, MAC kan nyttja i arbetet enligt de rutiner som tas fram.