Publicerat: 13 januari 2023
Jag samarbetar inte enbart med gemensamma dokument med dem jag samarbetar med. Jag samarbetar även då vi kommunicerar i chatt och genom inlägg på Teams om dagarna. Jag deltar i Teamsmöten. Jag deltar i konversationer i kontors-miljöer. Jag pratar med kollegor i telefon från hemmet där jag utgår ifrån, från kontor jag besöker, från bilen etc.
Så jag började fundera: är jag produktiv när jag konverserar? Ställer jag samma krav på att jag ska vara lika produktiv då som jag är i det tydliga kravet att jag ska ”arbeta produktivt” med hjälp av rätt digitala verktyg?
Jag har gjort en lista över konversationer som inte är speciellt produktiva:
Sist men inte minst. Jag tänker på min tid då jag spelade Revy (hur kul som helst men det tar vi en annan gång😉) då gällde mantrat att manuset skulle vara så pass inövat så att det för publiken i vissa fall skulle verka ”spontant”. Då blev det skoj.
Tänk på att ni också kan ”öva” på att vara spontan och ta er den tiden emellanåt. Stanna till någon minut extra vid kaffemaskinen. Bli inte helt fyrkantig. Det gäller att hitta en bra balans. Glöm inte att spontanitet har ett gott värde så länge det är genomtänkt.
Varma hälsningar
Karolina
Affärs- & produktivitetsutvecklare