Publicerat: 10 december 2024
Pressmeddelande
20241210
Gibongruppen och Dialectkedjan tillkännager en avsiktsförklaring om en påbörjad sammanslagning med syfte att utöka bolagsgruppernas marknadserbjudande samt stärka sin respektive position.
Gibon och Dialect har genom ett LOI, ”letter of intent”, beslutat sig för att påbörja en möjlig sammanslagning av de bägge bolagsgrupperna under ett nytt gemensamt varumärke. Syftet är att bredda båda gruppernas marknadserbjudande och stärka sina respektive positioner på den svenska IT-marknaden.
– Vi har under en kort men intensiv period utforskat en möjlig sammanslagning och har under resan upptäckt att vi är en perfekt match för varandra! Vi ser en stor potential i att kunna bygga ett ännu starkare erbjudande till befintliga och nya kunder, säger Katrin Lindahl Wallin, vd för Gibon Sverige.
– Vi hittade snabbt en mängd fördelar och pusselbitar som passar. Vi delar samma kultur och vilja att skapa långsiktiga relationer med våra kunder. Förutsättningarna för ett bra samarbete är mycket goda, säger Fredrik Tenelius från ägarledet inom Dialect.
Parterna arbetar fram ett avtal för sammanslagningen av bolagsgrupperna och det nya varumärket planeras att lanseras under 2025. Under arbetets gång kan det även vara aktuellt att ta dialog med fler bolag och intressenter.
Bolagsgrupperna ser också hur de kan förtäta sin geografiska spridning och således närhet till kund på flera orter i Sverige, samtidigt som de också förstärker den samlade kompetensen i gruppen.
– Jag och Johan Martinsson, styrelseordförande för Gibongruppen, såg tidigt hur mycket som förenar dessa båda bolag. Det finns ett antal tydliga synergier som kommer att skapa värde vid en sammanslagning. En viktig faktor är också att tillsammans fortsätta utvecklas och befästa vår relevans inom branschen i den takt som omvärlden kräver, säger Peter Onstrand, styrelseordförande för Dialect Group.
För mer information, vänligen kontakta:
Katrin Lindahl Wallin, vd Gibon Sverige
Peter Onstrand, styrelseordförande Dialect Group
Gibongruppen grundades 2018, finns på 18 orter runt om i Sverige och har en årlig omsättning på ca 500 miljoner SEK. Gibon är en helhetsleverantör inom IT, som erbjuder smarta paketerade lösningar med allt från print och konferensutrustning till datalagring och infrastruktur.
Dialectkedjan grundades 1994, finns på 25-talet orter runt om i landet och har en årlig omsättning på ca 410 miljoner SEK. Dialect erbjuder smarta digitaliserade lösningar inom IT & telefoni för företagskunder.