Är du en person som utför uppgifter och projekt genom att ta det lite som det kommer eller planerar du i detalj?
Oavsett om du redan är strukturerad i din planering eller skulle vilja bli bättre under 2025 vill vi slå ett slag för den digitala planeringen. Att planera projekt i förväg hjälper dig att prioritera arbetsuppgifter och du undviker att slösa energi på oviktiga aktiviteter. När du vet vad som behöver göras och har en tydlig plan framåt, blir det lättare att hantera arbetsbelastning och undvika sista minuten-panik.
Så varför ska du planera digitalt?
Dels är digitala verktyg mer tidsbesparande och ett miljövänligt alternativ till pappersplaneringen, men det är också ett mer flexibelt arbetssätt som tillåter samarbete och förhindrar missade möten och deadlines.
Vi har tidigare skrivit om några värdefulla verktyg från Microsoft 365 i en tidigare artikel här. Nu vill vi lyfta planeringsverktygen Microsoft Planner och Lists. Så hur använder du verktygen på rätt sätt och till vilken typ av uppgifter?
Microsoft Planner:
I Planner kan du planera projekt och hantera uppgifter på ett visuellt enkelt sätt. Med hjälp av ”uppgiftskort” kan du sätta förfallodatum, status, checklistor och bifoga bilagor, som du också kan tilldela till dina kollegor. Om du har använd ToDo tidigare så är även fördelarna från verktygen integrerat med Planner numer.
Verktyget integreras med både Teams och Outlook vilket gör det möjligt att följa upp dina flaggade mejl på samma ställe som övriga uppgifter.
Till vilken typ av planering passar Planner?
Planner passar utmärkt för projektledning i alla typer av branscher, för marknadsavdelningen och hantering av kampanjer eller för IT-avdelningen som hanterar förfrågningar och vill automatisera arbetsflöden!
Microsoft Lists:
Lists är ett smidigt verktyg när du vill kunna skapa, dela och spåra information i dina listor. Ett exempel på detta kan vara när du vill skapa introduktion för nya medarbetare, göra inventeringslistor eller planera för semestern. Har ditt företag inget CRM system så är Lists ett bra verktyg för att bygga ett CRM i light-version.
Välj om du vill skapa egna listor eller välj bland befintliga mallar och anpassa vyn i verktyget till kalendervy, rutnät eller ett galleri.
Är du en redan erfaren användare av Lists?
Använd Power Platform för att automatisera arbetsflödet och effektivisera arbetet ytterligare!
Sammanfattning:
Nu har du två grymma verktyg för att underlätta din planering. Planner är alltså mer inriktat på uppgiftshantering och projektledning medan Lists hjälper dig att spåra och hantera information. Både Planner och Lists integreras med andra Microsoft appar vilket gör det möjligt att samarbeta och i olika typer av team och projekt.
Apparna hittar du både i Teams och bland dina appar i officeportalen. Kontakta ditt närmsta Gibonkontor om du behöver hjälp att komma igång eller saknar en licens!